Oszustwo „na BLIK-a”– bądźmy czujni
W dalszym ciągu policjanci przestrzegają przed oszustwami "na BLIK-a". Przestępcy nadal podszywają się pod znajomych, czy członków rodziny na portalach społecznościowych i proszą o pieniądze. Warto zachować ostrożność i dobrze się zastanowić zanim przekażemy komukolwiek kod z dostępem do naszych środków pieniężnych.
W dalszym ciągu do najpopularniejszych form wyłudzenia pieniędzy należy wciąż wyłudzenie kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych, czy członków rodziny informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty, np. za zakupy czy rachunki. Następnie oszuści proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu w szybki sposób wypłacają pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
Tak samo myślał 24-latek z gminy Sadowie. W miniony piątek funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Opatowie otrzymali zgłoszenie od młodego mężczyzny, który powiadomił, że padł ofiarą oszustwa na BLIKA. Pokrzywdzony myśląc, że koresponduje ze swoim znajomym, odpowiedział na prośbę pożyczenia pieniędzy. Mieszkaniec gminy Sadowie będąc przekonany, że pomaga koledze będącemu w potrzebie, trzykrotnie wysłał kody BLIK. W pewnym momencie mężczyzna logując się na swoje konto bankowe zauważył, że środki przelewane są na podejrzany rachunek. Wtedy postanowił zadzwonić do swojego znajomego i zorientował się, że ma do czynienia z oszustami. Z jego konta zniknęło 2400 złotych.
Przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:
• należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
• zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
• pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
• trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Apelujemy – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa!
Opr. MŻ
Źródło: KPP w Opatowie