Zamiast markowej kurtki otrzymała męskie koszulki
Po raz kolejny apelujemy o zachowanie ostrożności podczas zakupów w Internecie. Gdyż pomysłowość i chęć zysku oszustów nie zna granic. Przekonała się o tym 33-letnia mieszkanka gminy Opatów. Zamiast markowej kurtki w przesyłce znajdowały się męskie koszulki o znikomej wartości. Nieudany zakup kosztował kobietę utratę blisko 200 złotych. Przypominamy, że zakupy „w sieci” powinny być dokonywane tylko z zaufanych i sprawdzonych źródeł.
Wczoraj do dyżurnego opatowskiej jednostki Policji zgłosiła się 37-latka, która poinformowała o oszustwie podczas internetowych zakupów. Z relacji zgłaszającej wynikało, że kilka dni temu na jednym z portali społecznościowych jej uwagę zwróciła atrakcyjna oferta sprzedaży markowej kurtki. Kobieta zdecydowała się na zakup, jednak radość nie trwała długo. W dostarczonej przez kuriera przesyłce znajdowały się męskie koszulki. Nieudany zakup kosztował ją utratę 189 zł. Jak się później okazało, strona sklepu, gdzie kobieta dokonała zakupu, wyglądem łudząco przypominała oryginalną stronę internetowego, markowego sklepu. Policjanci wyjaśniają sprawę i przypominają o zachowaniu ostrożności podczas internetowych zakupów.
Pamiętajmy o zachowaniu podstawowych środków ostrożności:
1. Podana cena produktu - dużo niższa cena niż w innych sklepach może sugerować ryzyko oszustwa.
2. Przed zakupem upewnijmy się kim jest osoba/ podmiot sprzedający - mając pozytywne komentarze możemy być pewniejsi zakupu.
3. Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu – literki „https”.
4. Sprawdzajmy od kiedy konto sprzedawcy widnieje w serwisie i ilu użytkowników korzystało z jego usług.
5. Za każdym razem czytajmy regulamin sklepu i opis aukcji serwisu, z którego korzystamy.
6. Domagajmy się potwierdzenia nadania przesyłki, nie wpłacajmy pieniędzy przed potwierdzeniem wygranej licytacji.
7. Pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot. Brak możliwości płatności przy odbiorze może sugerować w takich „sklepach” jedyną możliwą formę zapłaty przelewem na wskazane konto bankowe. Najbezpieczniej jest wybrać opcję „za pobraniem”.
8. Nie usuwajmy korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup.
9. Sprawdzajmy otrzymaną przesyłkę – czy towar jest zgodny z zamówieniem.
Jeżeli jednak mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymany jest niezgodny z zamówieniem należy:
- jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu,
- zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
Jeżeli zapłacimy za towar, a nie otrzymaliśmy go to z pewnością mamy do czynienia z oszustwem. Poinformujmy o tym policję. Kodeks Karny za przestępstwo jakim jest oszustwo przewiduje karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Opr. MŻ
Źródło: KPP w Opatowie