Opatowscy policjanci ostrzegają – oszustwa za pośrednictwem kodu BLIK wciąż aktualne
Kolejna osoba uwierzyła w otrzymaną wiadomość za pośrednictwem popularnego komunikatora. Oszust podszył się pod znajomą i poprosił mieszkankę gminy Lipnik o pożyczkę. 39-latka zgodziła się i udostępniła kod BLIK. W ten sposób straciła 600 złotych. Przypominamy, że oszuści działają w ten sposób, że włamują się na konto osoby na portalu społecznościowym i z tego profilu wysyłają wiadomości do jego znajomych z prośbą o pilną pożyczkę. Bądźmy ostrożni i w przypadku otrzymania tego typu wiadomości, stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.
Schemat działania przestępców, wykorzystujących płatności BLIK, zawsze jest podobny. Najpierw dochodzi do włamania na konto jednego z popularnych portali społecznościowych i do jego przejęcia. Następnie oszuści rozsyłają do znajomych właściciela profilu wiadomości z prośbą o pomoc finansową i przekazanie kodu BLIK. Dzięki niemu sprawca wypłaca pieniądze z konta osoby, z którą koresponduje.
W taki właśnie sposób pieniądze straciła znajoma 56-latki. W minioną niedzielę do Komendy Powiatowej Policji w Opatowie zgłosiła się mieszkanka gminy Lipnik. Kobieta powiadomiła, że ktoś włamał się na jej konto portalu społecznościowego. Jak dalej tłumaczyła, ktoś przejął jej profil poprzez przełamanie zabezpieczenia, a następnie podszywając się pod nią rozesłał do jej znajomych wiadomości, w których prosił o pomoc finansową. Niestety wsparcia udzieliła 39-letnia koleżanka, która dziś zgłosiła się do miejscowej jednostki z obawami, iż mogła paść ofiarą oszustwa. Jej przypuszczenia potwierdziły się, gdy na grupowym koncie zobaczyła wpis dotyczący włamania na konto jej koleżanki i rozsyłaniu wiadomości z prośbą o pożyczkę. Wtedy była już pewna, że oszust podszył się pod jej znajomą. W wyniku działania sprawcy, 39-latka straciła 600 złotych.
Apelujemy – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Poza tym pamiętajmy, aby zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem, po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
Opr. MŻ
Źródło: KPP w Opatowie